System bibliograficzny naszego projektu jest oparty o Bibsonomy:
http://www.bibsonomy.org/ - 'A blue social bookmark and publication sharing system.'.
Poniższa instrukcja obejmuje tylko podstawowe czynności systemu, potrzebne do pracy z naszym archiwum literatury.
Poruszone tematy:
* Dwa słowa wstępu o Bibsonomy
* Umieszczenie pozycji na swoim koncie
* Przekazanie pozycji do dodania administratorowi
* Dla adminów - kopiowanie
* Linki
+
Dwa słowa wstępu o Bibsonomy
Bibsonomy jest to serwis społecznościowy umożliwiający dzielenie się pozycjami bibliograficznymi oraz zakładkami.
Wszystkie pozycje podczas dodawania się oznacza (Taguje).
Pozycje mogą być dodawane z różnym poziomem widoczności: prywatny (private), znajomi (friends), publiczny (public). Można dodawać znajomych wybierając "myBibsonomy->myFriends" ( http://www.bibsonomy.org/friends ).
Bibsonomy pozwala tworzyć grupy. Grupa jest to użytkownik, o dodatkowych właściwościach charakterystycznych dla grupy, jak dodawanie uczestników. Przez to każda grupa posiada dwa widoki: użytkownika w systemie, oraz sumaryczny wszystkich użytkowników należących do grupy.
Przykład:
Użytkownik uTrust - http://www.bibsonomy.org/user/utrust
Grupa uTrust - http://www.bibsonomy.org/group/utrust.
My korzystamy z tej własności. Dzięki czemu, każdy z nas może należeć do wielu grup, gromadzić dowolnie pozycja w sowich zasobach, a tylko wybrane przekazywać do pożądanych grup.
Dlatego pozycję po dodaniu trzeba zgłosić do administratora danego archiwum by przydzielił dany wpis z własnego profilu. (Dalej więcej szczegółów).
+
Umieszczenie pozycji na swoim koncie
Po pierwsze trzeba założyć konto:
http://www.bibsonomy.org/register
Po zalogowaniu wystarczy kliknąć
- "post bibtex" by umieścić pozycję bibliograficzną.
- "post bookmark" by umieścić zakładkę.
Alternatywnie można skorzystać z guzików przy dodawaniu większej ilości pozycji.
Więcej o guzikach na http://www.bibsonomy.org/help/basic/buttons .
Umieszczając pozycję bibliograficzną możemy wypełnić albo odpowiednie pola albo umieścić kod BibTex.
Umieszczając wpisy trzeba umieszczać znaczniki. Dobrze jest więc zastanowić się jakimi znacznikami chcemy kategoryzować kolekcjonowane informacje.
+
Przekazanie pozycji do dodania administratorowi
Kiedy chcemy by któraś z naszych pozycji została włączona do kolekcji któreś z grup, potrzeba zgłosić jednej z osób posiadających uprawnienia (dostęp do konta administratorskiego), które z naszych wpisów ma skopiować.
URL do pozycji:
* Klikamy drugorzędnym klawiszem myszy na pozycję w swoim profilu
* Wybieramy z menu kontekstowego "kopiuj skrót"
* Wklejamy do treści e-maila i wysyłamy
Kod BibTex wielu pozycji:
* Klikamy przy każdej interesującej pozycji "pick". Dzięki temu trafia do koszyka.
* Przychodzimy do koszyka: Wybieramy w prawym górnym rogu "basket". ( http://www.bibsonomy.org/basket )
* wybieramy 'export to BibTex'
* wysyłamy kod BibTex e-mailem.
Druga metoda jest bardzo użyteczna przy tworzeniu listy referencji do artykułu.
+
Dla adminów - kopiowanie
W przypadku dostania linku do pozycji w czyimś profilu wybieramy
[copy], uzupełniamy Tagi (sugerując się tagami nadanymi przez autora wpisu) i zatwierdzamy.
W przypadku dostania danych w formacie BibTex wybieramy "post bibtex" i wysyłamy dane.
+
Linki
W mailu powitalnym zostaniemy obdarowani m.in. takimi linkami:
http://www.bibsonomy.org/help
http://www.bibsonomy.org/faq
Z linków które mogą jeszcze zainteresować :
http://www.bibsonomy.org/help/tutorials - tutoriale multimedialne
http://www.bibsonomy.org/help/basic/buttons - o skrypto-zakładkach, tzw. buttons.